Sieci kontaktów a strategia w biznesie

Kiedy tworzysz swoją firmę, kiedy szukasz rekrutacji, kiedy szukasz finansowania, musisz rozwinąć swoje kontakty i znaleźć te najlepsze, aby mądrze je wykorzystać, ale także aby móc zdobyć wiarygodność i rozgłos, otwierając im drzwi. Myśląc o rozpoczęciu działalności gospodarczej, warto rozważyć zbudowanie swojej sieci kontaktów. Relacje ułatwią Ci osiągnięcie sukcesu. Pomogą Ci z pomysłami i skierują Cię do innych ludzi, których znają, a którzy mogą stać się Twoimi klientami lub partnerami biznesowymi.

Zdefiniuj swoją sieć.

Zanim zaczniesz szukać kontaktów, poświęć trochę czasu na stworzenie listy osób, które mają z Tobą wspólne tło, zarówno zawodowe, jak i emocjonalne. Teraz, gdy prowadzisz firmę, staraj się budować relacje z każdym, nie pozwól, by uczucia stanęły Ci na drodze. Jeśli nie zgadzasz się z byłym współpracownikiem, to do Ciebie należy pierwszy ruch. Zamiast tego myśl o swoim biznesie i zawsze utrzymuj kontakt z ludźmi, którzy mogą wnieść coś dobrego do Twojej firmy (potencjalni klienci, partnerzy, dostawcy, sponsorzy, itp.). Zrób listę swoich kontaktów: przyjaciół, rodziny, byłych kolegów, kolegów z klasy od szkoły podstawowej do uniwersytetu, sąsiadów i wszystkich ludzi, którzy są członkami stowarzyszeń, do których chodzisz.

Poszerz swój krąg kontaktów.

Utrzymywanie kontaktów z najbliższymi przyniesie korzyści dla biznesu, ale to nie wystarczy. Musisz otworzyć się na jak największą liczbę osób, zarówno w swoim sektorze biznesowym, jak i w każdym innym środowisku. Istnieją ośrodki, które pomagają start-upom w rozwoju. Poprzez dołączenie do tych ośrodków, można łatwo zbudować listę klientów. Wielu przedsiębiorców udaje się również na różnego rodzaju imprezy, do barów czy restauracji w celu nawiązania kontaktów. Niektórzy twierdzą, że ta technika nie działa. Celem nie jest jednak sprzedaż, ale pozyskanie kontaktów i zwiększenie listy nazwisk w książkach adresowych. Twój cel nie musi być głównym klientem lub dostawcą, każdy może być dla Ciebie użyteczny. Jeśli pójdziesz na targi, możesz poruszyć nieistotne tematy dyskusji z każdym, kogo spotkasz, w ten sposób nawiązujesz kontakty.

Celem nie jest sprzedaż.

Zgodnie z teorią sześciu stopni, człowiek może być połączony praktycznie z każdym na świecie poprzez nić sześciu innych osób. Oznacza to, że rozszerzając swoją listę połączeń, możesz osiągnąć dwa razy więcej celów. Na początku możesz nie dokonywać żadnych sprzedaży lub nie znaleźć żadnych dostawców. Chodzi jednak o to, aby w miarę możliwości poszerzać swoją sieć kontaktów i starać się budować z nimi trwałe relacje. Ze znajomymi nie musisz sprzedawać ani rozmawiać o interesach, kiedy więzi zostaną nawiązane, po prostu opowiedz im o swojej działalności. A kiedy przyjdzie czas, że będą potrzebować Twoich produktów lub usług, skontaktują się z Tobą. Mogą również polecić Cię innym swoim kontaktom.

Obecność na portalach społecznościowych.

Bycie podłączonym do sieci społecznościowych jest obowiązkowe dla przedsiębiorców. Sieci społecznościowe są przydatne do poszukiwania nowych dostawców, partnerów, ale przede wszystkim do bycia bliżej obecnych i potencjalnych klientów. Poza sprzedażą produktów, także spotykaj się z rówieśnikami, dołączaj do grup przedsiębiorców. I wreszcie, bądź obecny na forach, odpowiadaj na pytania dotyczące Twojej branży. Wyjdziesz na plus!