Jak znaleźć sponsora dla projektu biznesowego?

Start-upy bardziej niż kiedykolwiek potrzebują wsparcia finansowego, widoczności i rozgłosu. Reklamodawcy mogą przyjść i wesprzeć Twój projekt, ponieważ dla nich jest to przede wszystkim kwestia zapewnienia stałej obecności w umysłach konsumentów i klientów, tak aby naturalnie do nich dzwonili. Jeśli masz dobrą wolę, oni również na tym skorzystają.

Stąd zainteresowanie reklamodawców.

Znalezienie sponsorów nigdy nie jest łatwe. Jeśli jednak dobrze przygotujesz grunt i dopracujesz swój pomysł, znalezienie partnerów, którzy sfinansują całość lub część Twojego projektu, jest jak najbardziej możliwe. Zanim zaczniesz polować na sponsorów lub reklamodawców, przygotuj prawdziwy plan bitwy dla tej operacji i wymień wszystkie potencjalne powiązania między twoim projektem a publicznością, do której jest skierowany, oraz publicznością, do której skierowane są firmy lub marki, które mogą cię wesprzeć. Stwórz szczegółowy plik perspektyw z charakterem działań już przeprowadzonych przez firmę i skorzystaj z profesjonalnych sieci społecznościowych, takich jak LinkedIn, aby znaleźć nazwisko właściwej osoby, z którą należy się skontaktować.

Graj na emocjach i namiętności.

Dopracuj więc swoje odpowiedzi i zapisz je. Aby dotrzeć do sponsora, ważne jest, aby się z nim czymś podzielić. Może to być wspólna pasja wokół Twojego projektu, ale może to być również jego spójność z polityką lub wizerunkiem firmy, czy korzyści finansowe i medialne. Wszystko to powinno być wyraźnie zaznaczone w Twoim stanowisku sprzedaży. Spróbuj dowiedzieć się, czy osoba, z którą negocjujesz, jest zainteresowana lub nawet pasjonuje się Twoją działalnością lub projektem. Jeśli tak, to wszystko powinno być łatwiejsze.

Jaki jest profil Twojego celu?

Ważne jest również, aby przeprowadzić dokładne badanie profilu odbiorców, do których skierowany jest projekt. Czy są to młodzi ludzie? Mężczyzn? Kobiety? Jakie kategorie społeczne? Ile osób w sumie? Twoja prezentacja powinna być jasna, jak najbardziej szczegółowa i pozwolić Twojemu rozmówcy przekonać się, że Twój projekt pozwoli mu nawiązać „więź” z tą publicznością. Należy zatem zdefiniować i zakwalifikować grupę docelową. Podkreśl, że Twój projekt może łatwo stać się „ambasadorem” marki, a docelowi odbiorcy „influencerami”. Pod tym względem Twoje wystąpienie musi być doskonale przygotowane.

Argumenty, które należy przedstawić.

Można przedstawić argumenty dotyczące widoczności, jaką obiecujemy sponsorowi, ale także wizerunku marki naszego projektu i wartości, które przekazuje. Można też postawić na jego oryginalność, na to, że pozwoli sponsorowi wyróżnić się na tle konkurencji i że będzie to odmiana od zwykłej statycznej reklamy w gazecie czy na przydrożnym znaku.

Dodatkowe argumenty.

Podkreśl również rozmiar projektu, jego rozszerzenia (strony internetowe, wydarzenia, strona na Facebooku itp.), sposób, w jaki sponsor będzie mógł nawiązać kontakt z docelową grupą odbiorców oraz sposób, w jaki będzie mógł przekazać tę operację we własnych murach i w komunikacji wewnętrznej.

Zadbaj o prezentację multimedialną.

Twoja prezentacja musi być solidna i zapewniać Ci legitymację. Zadbaj o szczegółową prezentację, przedstaw swój zespół, opisz swoją działalność i projekt, podaj historię, szczegółowo przedstaw motywacje, dołącz zdjęcia, krótko mówiąc, jeszcze raz bądź precyzyjny i kompletny, nie robiąc zbyt wiele. W tym pliku prezentacyjnym potencjalny sponsor powinien być w stanie znaleźć wszystkie odpowiedzi na nurtujące go pytania. Pewne jest to, że żaden sponsor nie powierzy budżetu osobie lub zespołowi, o którym nie ma choć odrobiny wiedzy.

Propozycja biznesowa.

Wreszcie, Twoja propozycja biznesowa musi być również jasna i wiarygodna. Sponsor musi wiedzieć, jak będzie się on pojawiał, w jakiej formie, jak duży, jak często. Czy będą oni jedynym sponsorem, czy też pojawią się inni? A jaka jest opłata za uczestnictwo? Stworzenie tego rodzaju dokumentacji wymaga czasu i ciągłych poprawek. A umowy wymagają czasu, aby dojść do skutku. Dlatego właśnie Twój plik reklamowy musi być idealnie skompletowany, Twoje przemówienie dobrze wypolerowane, a Twój cel „wykwalifikowany”. Od tej doskonałej wiedzy będzie zależał sukces Twojego podejścia.